Wybierz swój język

Nasza krótka historia, czyli skąd się tu wzięliśmy...

Zanim rozpocznie się z kimś kooperację, warto go bliżej poznać. Na to, kim teraz jesteśmy składa się cała nasza historia. O ile, to co dziś robimy może być już znane i można wyczytać z naszej oferty, to do tego momentu nie doszliśmy ani łatwo, ani szybko. W tym miejscu zebraliśmy kilka wybranych wydarzeń opisujących naszą historię z lekkim humorem. Poznaj nas bliżej!


Poniższe zdjęcia zostały zrobione w 2008 roku. Widać na nich kuchnię w mieszkaniu przy ul. Konarskiego 44/7 w Krakowie. Tak wyglądał nasz początek i w sumie też praca "od kuchni". W przenośni i dosłownie, bo naszą pierwszą siedzibą była kuchnia. No niestety, nie był to garaż. Ale mimo tak wielkich niedogodności i nierównych szans przetrwaliśmy i działamy do dziś. Nawet nie chcę myśleć co by było, gdyby to jednak był garaż. Choć to wcale nie jego brak przysparzał nam największych problemów.

Miejsce to było kojarzone przez wiele osób z Fundacją Wspierania Edukacji Informatycznej PROIDEA. To tam nasza pierwsza kadra inżynierów prowadziła zajęcia przygotowujące do egzaminów CCNA Routing & Switching, CCNA Voice, CCNA Security, CCNP Routing & Switching oraz z systemów należących do rodziny GNU/Linux. W tym okresie najbardziej byliśmy kojarzeni ze szkoleniami firmy Cisco Systems. Na nasze zajęcia przychodzili zarówno studenci krakowskich uczelni, jak i pracownicy różnych instytucji.

Nasza popularność na krakowskim rynku oraz powiązania z technologiami firmy Cisco Systems sprawiły, że coraz więcej instytucji przychodziło do nas po pomoc. Tak zaczęła się nasza przygoda z rozwiązywaniem przeróżnych problemów oraz poprawianiem błędnych konfiguracji po innych integratorach. Po pewnym czasie zaczęliśmy dodatkowo sprzedawać sprzęt firmy Cisco Systems. Początkowo nie było tego zbyt wiele, stąd przed rokiem 2009 cała sprzedaż sprzętu, usługi wdrożeniowe oraz dalsza obsługa były realizowane w ramach Fundacji Wspierania Edukacji Informatycznej PROIDEA.

Dopiero od 2009 roku całością tego obszaru zajęło się nowo powstałe networkers.pl Sp. z o.o.


Poniższe zdjęcia zostały zrobione w latach 2012-2013. Od 2010 roku mieliśmy już swój własny pokój oraz "serwerownię". Działaliśmy wtedy ciągle na ul. Konarskiego 44/7 w Krakowie. Nasze projekty stawały się coraz większe i bardziej złożone. Przykładowy sprzęt w trakcie konfiguracji i przed dostawą do klienta widać na zdjęciach. W tym okresie głównie wdrażaliśmy urządzenia aktywne do sieci LAN/WLAN, routery na brzegach sieci, bramy VPN oraz telefonię IP. Wtedy też zaczynaliśmy wdrażać pierwsze rozwiązania wideotelefonii. Oczywiście projekty te często były o wiele bardziej złożone. Wymagały czasem nawet uruchomienia połączeń światłowodowych pomiędzy lokalizacjami klienta czy wykonania prac budowlano-montażowych, w celu instalacji punktów dostępowych. Do tych obszarów wykorzystywaliśmy podwykonawców. Natomiast samodzielnie robiliśmy wszystko inne, w tym także wdrażaliśmy systemy z rodziny GNU/Linux i Microsoft Windows z różnymi usługami.

W tym samym lokalu mieliśmy dwie sale szkoleniowe. W prawym dolnym rogu widać sprzęt firmy Cisco Systems wykorzystywany w jednej z takich sal. W tym okresie bardzo często nasi inżynierowie prowadzili tam zajęcia w ramach Akademii Cisco.

Transport coraz to większej ilości sprzętu nie zawsze był łatwy. Urządzenia firmy Cisco Systems swoje ważą. Dlatego na nasz stan został przyjęty bardzo ekonomiczny i przyjazny środowisku pojazd dostawczy, specjalnego przeznaczenia zwany "Henryk". Już wtedy, w 2012 roku postawiliśmy na "zieloną kulturę" w naszej firmie, stając się jej pionierem. Nie da się ukryć, że dziś cały rynek ruszył za naszym przykładem. Widać go w prawym górnym rogu obrazka, gdzie został uwieczniony w trakcie dostawy przełącznika Cisco Catalyst 4500 do jednego z Call Center w Krakowie - nieopodal naszej siedziby. Zamówili takie dwa, oczywiście z dostawą.

Zarówno tamte czasy, miejsca, jak również i okolice bardzo pozytywnie wspominamy.


W tamtych latach największą ilość comiesięcznych prac zajmowała nam administracja systemami GNU/Linux. Były to głównie prace powiązane z ich migracją do nowych systemów. Najczęściej były to różne dystrybucje systemów z rodziny UNIX i GNU/Linux, jak m.in. OpenBSD, FreeBSD, Mandriva czy Debian, które były zainstalowane często przed rokiem 2005 i potem już nigdy nieaktualizowane. Nasza praca polegała na migracji danych i aplikacji do nowego, jednolitego systemu GNU/Linux. Przy okazji zabezpieczaliśmy aplikacje webowe z użyciem technologii WAF (Web Application Firewall) na bazie darmowego ModSecurity.

Dodatkowo migrowaliśmy też aplikacje i dane z wielu różnych hostingów do środowisk on-prem oraz z wielu różnych mniejszych serwerów czy komputerów PC do systemów działających już w ramach platform do wirtualizacji. Głównie stosowaliśmy do tego celu VMware vSphere lub Proxmox. Przy okazji wdrażania platform do wirtualizacji klienci decydować się coraz częściej na wdrażanie także rozwiązania do obsługi kopii zapasowych. Mało kto pamięta czasy, gdzie kopia zapasowa była rzadkością i większość usług działała w ramach jednej maszyny fizycznej. Awaria takiego serwera kończyła się najczęściej nieprzespaną nocką i kilkoma dniami braku dostępności niektórych usług. Aktualizacje takich systemów czy serwerów były naprawdę koszmarem.

Za sprawą wirtualizacji zaczął zwiększać się zarówno komfort pracy, jak i spokój psychiczny administratorów IT. Całe systemy były skopiowane, a też każde wdrożenie trwało o wiele krócej. Nie trzeba było borykać się z dużą ilością problemów powiązanych z poszczególnymi komponentami sprzętowymi danego serwera czy komputera PC. Znikły również problemy z zależnościami, bibliotekami i wymaganiami dla różnych usług i aplikacji, które musiały działać wcześniej najczęściej w ramach jednego systemu operacyjnego i jednej maszyny fizycznej. Gdzie często wymagania poszczególnych aplikacji wzajemnie się wykluczały.

Nie można też zapomnieć o serwerach pocztowych. Zarówno w tym okresie, jak i obecnie bardzo dużo z nimi mamy styczności. Aczkolwiek dotyczy to tylko serwerów pocztowych na systemach z rodziny GNU/Linux. Pamiętamy jeszcze czasy migracji skrzynek pocztowych z Mailbox (mbox) do Maildir. Tak, kiedyś wszystkie maile w ramach skrzynki były w jednym pliku. Obecnie sporo się zmieniło. Łącznie z wymaganiami klientów. Dlatego aktualnie staramy się iść w kierunku zapewnienia dodatkowo zarówno interfejsu webowego, jak i usług podobnych do tych, jakie można znaleźć w Microsoft Exchange (np. integracje z kalendarzem).

Jako firma staraliśmy się utrzymywać pewien standard. W latach 2000-2012 wdrażaliśmy wszystko na dystrybucji GNU/Linux Slackware. W latach 2012-2017 była to dystrybucja GNU/Linux Debian. A dopiero od roku 2017 zaczęliśmy naszą przygodę z systemem RHEL (Red Hat Enterprise Linux), którą kontynuujemy do dziś. Zdarzało nam się też obsługiwać w tymtych okresach systemy Microsoft Windows Server, ale było to o wiele rzadsze, niż ma to miejsce obecnie.


Wraz z czasem i rozwojem firmy coraz bardziej zaczynało nam brakować przestrzeni, a wspóldzielenie jej z innymi firmami przestawało mieć sens. Dlatego w połowie roku 2014 przeprowadziliśmy się na ul. Bulwarową 33a w Krakowie (okolice zalewu nowohuckiego). Nasze nowe lokum znajdowało się na pierwszym piętrze, zaraz nad działającą pod nami myjnią samochodową. Dodatkowym powodem zmiany adresu były znaczne problemy z parkowaniem przy ul. Konarskiego i jej okolicach, wynikłe z wprowadzenia strefy płatnego parkowania w Centrum Krakowie.

Jak widać na powyższych zdjęciach, nasze wdrożenia stawały się coraz większe. Oczywiście nie widać na nich wszystkiego, to jest setek telefonów i dziesiątków wideotelefonów, wideoterminali czy punktów dostępowych. Wiele rzeczy było wypakowywanych z pudełek dopiero w siedzibie klienta, w trakcie instalacji. W tym okresie zaczynaliśmy wdrażać coraz więcej profesjonalnych rozwiązań do wideospotkań oraz centrów danych. W większości wszystko opieraliśmy na produktach firmy Cisco Systems, do których należał Cisco UCS Manager, Cisco Fabric Interconnect, serwery kasetowe (ang. blade) Cisco UCS B, serwery rackowe (ang. rack) Cisco UCS C czy przełączniki Cisco Nexus. Wyjątkiem były macierze dyskowe, gdzie używaliśmy wtedy rozwiązań firm EMC i Dell, wirtualizacja, gdzie stosowaliśmy VMware vSphere oraz kopia zapasowa, do której wykorzystywaliśmy Veeam. W przypadku rozwiązań do głosu i wideo zaczęliśmy już wdrażać Cisco Unified Communications Manager, Cisco Unity Connection, Cisco Unified IM & Presence, Cisco Expressway oraz Cisco TelePresence. Wcześniejsze wdrożenia telefonii realizowaliśmy z użyciem Cisco Unified Communications Manager Express (CME), pomagając sobie czasem skryptami do zaawansowanej obsługi rozmów w języku TCL.

Realizowaliśmy zarówno małe, jak i duże wdrożenia. W tym sporo też pracowaliśmy z LTE i Cisco DMVPN. Warto pamiętać, że przez cały okres naszej działalności zajmowaliśmy się także obsługą tego co wdrożyliśmy wcześniej, w tym nie tylko rozwiązaniami firmy Cisco Systems. Najczęściej trzeba było obsługiwać wszystko, co zastaliśmy w infrastrukturze klienta.

W roku 2017 rozpoczęliśmy prowadzenie darmowych szkoleń dla działów IT. Przygotowania do tego trwały przez cały 2016 rok. Zakupilismy dużo sprzętu i od zera przygotowalismy dużą ilość materiałów i prezentacji. Przez pierwszy rok nasze szkolenia odbywały się przy ul. Bulwarowej 33a. Więcej o tych szkoleniach można przeczytać w zakładce EDU.


W roku 2018 przenieśliśmy się na osiedle Centrum B 7 w Nowej Hucie (Kraków), gdzie kontynuowaliśmy i rozbudowywaliśmy o kolejne moduły nasz projekt darmowych szkoleń dla działów IT. Odbywały się one do czasu nastania "ery" COVID-19. Oczywiście przez cały ten czas nadal sprzedawaliśmy oraz wdrażaliśmy wiele rozwiązań do sieci, systemów IT oraz centrów danych. Ilość oferowanych przez nas rozwiązań ciągle rosła. Konkurencji było coraz więcej, a my w końcu z czegoś musieliśmy się utrzymać.

Rok 2018 był dla nas rokiem naprawdę przełomowym, a to dlatego, że w końcu staliśmy się całkiem niezależną firmą, bez zbędnego balastu i dziwnych, niespodziewanych przeszkód, na które mogli wówacz narzekać niektórzy z naszych kontrahentów.

W okresie COVID-19 zaczęliśmy bardziej rozbudowywać naszą stronę webową, gdzie publikowaliśmy informacje o nowych technologiach. W ten sposób staraliśmy się kontynuować nasz projekt wspierania lokalnych działów IT.

O ile byliśmy w tym okresie bardziej zamknięci i nie prowadziliśmy żadnych szkoleń, to ciągle byliśmy ze społecznością IT. Zarówno za sprawą dostępnych na naszej stronie materiałów, jak i wielu udostępnianych w tamtym czasie webinarów technologicznych.


Przez bardzo długi okres byliśmy związani z Fundacją Wspierania Edukacji Informatycznej PROIDEA. Nasi inżynierowie prowadzili tam zajęcia w ramach programy Cisco Academy do około 2015 roku, a firma networkers.pl Sp. z o.o. budowała sieci na wielu konferencjach organizowanych przez PROIDEA. Z lepiej znanych w tej branży był to m.in. PLNOG i Confidence. W tym nawet pierwszy PLNOG w Krakowie, który to odbył się w Zamku Królewskim na Wawelu.

Na obrazku powyżej widać zdjęcia z kilku wybranych konferencji. Było ich naprawdę mnóstwo i przestaliśmy to rejestrować.

W lewym górnym rogu widać lokalizację w ramach sieci WiFi z użyciem rozwiązań firmy Cisco Systems, jaka została przez nas wdrożona w hotelu Marriott w Warszawie na potrzeby konferencji PLNOG w 2013 roku. Budowa sieci na konferencjach była swego rodzaju przygodą i odskocznią od codzenności. W końcu można było odejść od komputera i trochę się poruszać.


O ile robimy to do dziś, to już o wiele rzadziej. Coraz więcej miejsc konferencyjnych ma do tego celu przystosowane przestrzenie. Najczęściej potrzebni jesteśmy tylko wtedy, gdy przewidywana jest niestandardowo duża ilość uczestników lub jakieś specyficzne wymagania co do bezpieczeństwa, wizualizacji lub lokalizacji w ramach przestrzeni konferencyjnej.

Niewielu specjalistów potrafi w tak krótkim czasie zbudować tak dużą sieć, a w trakcie takich wydarzeń wszystko musi działać precyzyjnie i zostać zrobione bez żadnej obsuwy czasowej. Agenda jest bardzo napięta, a też dzień po, to już dzień po evencie.

Na obrazku powyżej można zobaczyć ilość sprzętu potrzebnego do zorganizowania hackatonu HackYeah. Do roku 2024 łącznie, budowaliśmy infrastrukturę na potrzeby wszystkich największych hackatonów w Polsce. Warto pamiętać, że hackaton to nie tylko to co widać i przestrzeń dla uczestników. To także wiele punktów dystrybucyjnych, serwerowni, a nawet i dodatkowych sal i pięter, w których trzeba zainstalować i skonfigurować odpowiednie urządzenia.


Kooperowaliśmy w tym obszarze również z innymi podmiotami. Mieliśmy przyjemność obsługiwać wiele wydarzeń organizowanych m.in. w Spodku oraz Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Należą do nich m.in. różne hackatony, European Games Esports Championships 2023 czy Impact, który odbył się w 2019 roku w Katowicach.

Na obrazkach po prawej można zobaczyć kolejno od góry slajd z informacjami o Red Hat Satellite, Cisco ACI i Cisco AppDynamics oraz Storware vProtect, wyświetlane na Cisco Webex Board. To tylko wybrane slajdy z promowanymi w tamtym okresie rozwiązaniami. Niekiedy robiliśmy to barterowo, w zamian za stoisko w trakcie wydarzenia, a niekiedy bardziej komercyjnie.


Realizowaliśmy też budowę infrastruktury sieciowej na potrzeby konferencji Impact w Krakowie w 2019 roku. Odbywała się ona w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Na obrazku poniżej można zobaczyć ilości użytego przez nas sprzętu firmy Cisco Systems.

Kiedy w przeddzień wydarzenia jedna osoba włączyła zliczanie kroków, to naliczyło jej aż 17 km. A było tam od nas łącznie siedem osób. Obiekt ten jest naprawdę duży i często trzeba było się nachodzić by trafić tam, gdzie się chciało.

W lewym górnym rogu można zobaczyć nasze stoisko, gdzie prezentowaliśmy rozwiązania z obszaru Cisco Security. Zarówno w formie demo online na dużych ekranach, jak i z użyciem ulotek, które można było zabrać ze sobą.


Na wielu konferencjach można było spotkać nasze stoisko. Zwykle były ono bardziej techniczne od innych. Staraliśmy się pokazywać dema produktowe i angażować minimum dwóch inżynierów. W ten sposób mogli oni opowiedzieć coś więcej o danych produkcie. W końcu stoiska te były na wydarzeniach dla inżynierów.

Na obrazku powyżej widąć zdjęcia z PLNOG21, który odbywał się w Krakowie w 2018 roku.


W trakcie PLNOG23 opowiadaliśmy o automatyzacji sieci oraz chmur z użyciem rozwiązań Cisco Systems i Red Hat. Mówiliśmy zarówno o poszczególnych protokołach, jak i całych rozwiązaniach wykorzystywanych do automatyzacji centrów danych, środowisk aplikacyjnych, chmur prywatnych, publicznych i hybrydowych oraz całej infrastruktury sieciowej.

Poruszyliśmy każdy z tych obszarów niezależnie, jak i sposób połączeniach ich ze sobą tak, aby cała nasza infrastruktura była jednym w pełni zautomatyzowanym organizmem. Poruszyliśmy tam temat m.in. Cisco ACI, Cisco NSO, Cisco DNA (Cisco Catalyst Center), Cisco SD-WAN, Cisco ISE, Cisco Stealthwatch (Cisco Secure Network Analytics), Cisco Tetration (Cisco Secure Workload), Cisco AppDynamics, Red Hat CloudForms, Red Hat Ansible Automation Platform, Red Hat Satellite oraz Storware.

Na obrazku powyżej widąć zdjęcia z PLNOG23, który odbywał się w Krakowie w 2019 roku.


Obecnie głównie staramy się organizować swoje własne wydarzenia technologiczne. Spokojnie potrafimy wypełnić agendę na dzień czy nawet kilka. Stąd na konferencjach w roli sponsora bywamy już coraz rzadziej.

Na obrazku powyżej widać kilka zdjęć z organizowanych przez nas spotkań technologicznych.


Historia może krótka, ale gdyby ktoś Was kiedyś pytał, kto był pionierem "zielonej kultury", to już wiecie!

A czemu nasz ekonomiczny i przyjazny środowisku pojazd dostawczy specjalnego przeznaczenia "Henryk" nie jest powszechnie stosowany? Za pewne stoi za tym jakaś teoria spiskowa. Bo co jak co, ale zużywał on na pewno o wiele mniej prądu czy benzyny od dzisiejszych pojazdów elektrycznych i hybrydowych, jak również miał zerową emisję szkodliwych gazów.

Najwyraźniej świat nie jest jeszcze na niego gotowy.

Bardzo dużo projektów i wydarzeń zostało w tej historii pominięte. Nie sposób opisać wszystkiego, a też byłoby tego zbyt wiele.


Na koniec warto pamiętać, że nasze doświadczenie sięga o wiele dalej. W latach 2000-2010 nasi pracownicy mieli styczność z modnymi w tamtym okresie sieciami osiedlowymi i małymi ISP, gdzie zdobywali swoje pierwsze umiejętności.

Na powyższym obrazku są zdjęcia z 2003 roku. Na środkowym widać zestawione w tym czasie sesje BGP w ramach krakowskiego węzła wymiany ruchu, pomiędzy krakowskimi dostawcami usług dostępu do sieci Internet.

Modne wtedy były połączenia na małe i duże odległości z użyciem połączeń bezprzewodowych. Na fotografii z prawej strony można zobaczyć zainstalowany w tamtym okresie maszt z antenami.


A to, co robimy dziś można sprawdzić w zakładce Rozwiązania IT.

Poza dość klasycznymi rozwiązaniami i technologiami, staramy się także podążać za tym co nowe. Obecnie sporo naszej uwagi poświęcane jest cyberbezpieczeństwu, rozwiązaniom SDN (Software Defined Network), SD-Access, SD-WAN, SDDC, ACI, mikrosegmentacji i makrosegmentacji, konteneryzacji i platformom kontenerowym, hiperkonwegencji, pamięciom masowym nowej generacji i rozwiązaniom SDS (Software Defined Storage) oraz rozwiązaniom pod AI/ML oraz stosującym AI/ML i eBPF.


Zapraszamy do kontaktu drogą mailową Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie +48 797 004 932 lub +48 797 004 938.